Urządzenie FUEL CHARGER S-2
Urządzenie FUEL CHARGER S-2 stosowane jest w rozmaitych wersjach do zasilania silników samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów. Paliwo odmierza i tłoczy do poszczególnych wtryskiwaczy jednosekcyjna pompa wtryskowa, której tłoczek obraca się i jednocześnie wykonuje ruchy posuwisto-zwrotne. Pomijając różnice w konstrukcji podzespołów, wszystkie instalacje systemu S-2 są w zasadzie zbliżone do urządzenia AMERICAN BOSCH. Urządzenie LUCAS stosowane jest w dwóch podstawowych wersjach jako osprzęt silników samochodów sportowych i wyścigowych. Podobne urządzenia wtryskowe do zasilania silników samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów dostarcza w USA firma Holley Carburettor Co. Urządzenie LUCAS rozpyla dawki paliwa w kanałach ssących głowicy cylindrów. Pompa zasilająca, wbudowana w sąsiedztwie zbiornika paliwa i napędzana silnikiem elektrycznym, w okresie włączenia zapłonu utrzymuje w instalacji pełne ciśnienie robocze (około 7 kG/cm2). [podobne: karlik poznań, auto skup sosnowiec, żuraw warsztatowy ]
Ponieważ ciśnienie wtryskiwania sięga tylko kG/cm2 — pompa zasilająca spełnia zarazem zadania pompy wtryskowej i jest jedynym źródłem ciśnienia w układzie. Paliwo tłoczone przez pompę zasilającą dopływa do urządzenia dawkującego, którego konstrukcja zależy od liczby cylindrów silnika. Wewnątrz obudowy urządzenia dawkującego znajduje się nieruchoma tuleja rozrządcza, w której obraca się wirnik w postaci tulei zawierającej dokładnie dopasowany tłoczek swobodny. Zależnie od ustawienia wirnika w tulei rozrządczej, przez odpowiednio rozmieszczone kanaliki promieniowe w ich ściankach, paliwo dopływajace z układu zasilania może przedostawać się do wnętrza wirnika, albo po jednej, albo po drugiej stronie tłoczka swobodnego.
Dzięki dość wysokiemu ciśnieniu tłoczenia, paliwo napływające z układu zasilania przesuwa poosiowo tłoczek swobodny aż do oparcia go o zderzak i całkowicie wypełnia wolną przestrzeń, o którą powiększa sie objętość wnętrza wirnika wskutek przemieszczania tłoczka. Ponieważ wirnik obraca się, z kolei inne kanaliki promieniowo ustawiają się naprzeciw siebie i obecnie paliwo z układu zasilania napływa do przestrzeni z drugiej strony tłoczka swobodnego, zmuszając go do przesuwania sie w przeciwnym kierunku.
W okresie tym poruszajacy się tłoczek swobodny wytłacza odciętą uprzednio w wirniku ilość paliwa do wtryskiwacza.
Chwilową długość skoków tłoczka swobodnego w. wirniku ograniczają dwa zderzaki — jeden stały, a drugi nastawny.
Wskutek oddalania sie zderzaka nastawnego od zderzaka stałego wydłużają się suwy tłoczka swobodnego, czyli zwięk. sza sie dawkowanie paliwa (i odwrotnie). Urządzenie dawkujące zespolone jest Z tłoczkowym regulatorem podciśnieniowym, który podczas pracy silnika samoczynnie ustawia dawkowanie paliwa zależnie od podciśnienia w rurze ssącej.
[hasła pokrewne: otomoto częstochowa, otomoto interauto, samochody poleasingowe śląsk ]